Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, która weszła w życie w grudniu 2018 roku, przyniosła kilka zmian dla użytkowników sieci komórkowych, stacjonarnych oraz telewizji satelitarnych. Co się zmieniło?
Zmiana usystematyzowała nareszcie kwestie odstąpienia od umowy w przypadku zmiany jej warunków przez telefon oraz Internet. Rozbieżności wynikały z tego, iż prawo telekomunikacyjne dawało na nie 10 dni a prawo konsumenta 14. Nowelizacja wprowadziła 14-dniowy czas na odstąpienie od umowy jako obowiązujący. Kolejna zmiana dotyczy SMS-ów premium. Nowelizacja bowiem wprowadza również znaczące zmiany w usługach o podwyższonej opłacie. Pozostaje mieć nadzieję, że wpłynie to na praktyki prowadzone przez rzeszę nieuczciwych firm, które proponują konkursy z nieistniejącymi nagrodami, bony do sklepów czy nawet odwracanie negatywnych wróżb za pomocą drogich smsów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie wiele postępowań przeciwko takim praktykom. Nowelizacja wprowadza konieczność pozyskania zgody konsumenta przed świadczeniem takiej usługi. Ponadto wprowadza kwotę 35 zł, do której abonent może ponosić koszty smsów premium w jednym okresie rozliczeniowym. Przy czym zainteresowanym abonentom operator musi zapewnić możliwość wyboru innego pakietu np. na 0 zł, 35 zł, 100 zł czy 200 zł. Konsument może również zupełnie zablokować takie usługi w tym także bezpłatne połączenia przychodzące. Jeśli użytkownik o taką blokadę poprosił, a mimo to operator jej nie założył, to abonent nie ponosi kosztów takiej usługi.
KKw,fot.Republica/Pixabay